Kort om Vandaspåran
Vandaspåran är en planerad snabbspårväg. Den skapar nya möjligheter att utveckla stadsstrukturen i östra Vanda och binder samman områdena med en effektiv kollektivtrafik så att de i allt högre grad utgör en del av nätverket av centrumområden.
Vandaspåran är en snabbspårväg som byggs i Vanda. Linjen sträcker sig från Mellungsbacka via Dickursby till Flygplatsen. Avsikten är att byggandet inleds år 2025 och att förbindelsen är färdig år 2029. Längs spårvagnslinjen planeras nya bostads- och företagsområden för tusentals nya invånare och arbetsplatser.
Vandaspåran förbättrar den tvärgående kollektivtrafikens tillförlitlighet och servicens kvalitet. Spårvägen ökar stadens attraktionskraft och stärker regionens välfärd genom nya arbetsplatser. Dessutom främjar den byggandet av nya bostäder och tjänster längs spårvägen.
Rutt
Vandaspåran är den första snabbspårvägen i Vanda. Spårvagnslinjen är 19 km lång och den går från Mellungsbacka metrostation via Västerkulla och Håkansböle till Dickursby och därifrån via Jumbo till flygplatsen.
Vandaspårans linje och hållplatser har märkts ut i Vandas kartservice.
Vandaspåran i korthet
| Linje | Mellungsbacka-Västerkulla-Håkansböle-Dickursby-Aviapolis-Flygplatsen |
|---|---|
| Längd | 19,3 kilometer (500 meter i Helsingfors) |
| Topphastihet | 70 kilometer i timmen |
| Hållplatser | 27 stycken |
| Distans mellan hållplatserna | Cirka 800 meter |
| Turintervall | 7,5 minuter under rusningstid, övriga tider 10–20 |
| Drifttid | Klockan 4.30–1.30 |
| Kapasitet | 174 passagerare per vagn |
| Passagerare dagligen | år 2030 ca 31 000 |
| Tidtabell | Byggandet inleds år 2025 (målsättning). Färdig år 2029. |
| Byggkostnader | 606 miljoner euro. |
| Invånare och arbetsplatser längs linjen år 2021 och 2050 | Invånarna 56 000 / 124 000 Arbetsplatserna 52 000 / 83 000 |
Spårvagnen på sociala medier
Spårvägen utvecklar staden och gatubilden
Vandas mål är tät tillväxt längs goda kollektivtrafikförbindelser. Vandaspåran stöder detta mål. Vandaspåran utvecklar staden: den för med sig nytt boende, arbetsplatser och tjänster och underlättar vardagen.
Spårvagnslinjen skapar en ny tillväxtkorridor eftersom den sträcker sig genom de centrala storområdena Håkansböle, Dickursby och Aviapolis. Spårvägen ökar attraktionskraften och skapar nya möjligheter för fastighetsutvecklare tack vare den fasta spårvägslinjen. Spårvägen betjänar anställda vid ett stort antal arbetsplatser i Aviapolis och Dickursby. Tack vare spårvägen kommer det i fortsättningen att gå fortare att resa till jobbet från östra Vanda.
Vandas mål är att vara klimatneutralt senast år 2030 och spårvägen bidrar till detta mål. Tack vare en smidig kollektivtrafik klarar man sig utan egen bil eller med endast en bil.
En uppfräschad och trivsammare gatumiljö
I samband med byggandet av spårvägen kan staden samtidigt förnya gator och parkområden, eftersom gator och intilliggande områden ändå grävs upp. Områdena kring spårvagnshållplatserna och närliggande gator planeras så att de håller hög kvalitet och är grönskande. Till exempel i Ånäs utvecklas grönområdena som stadsparker och närrekreationsområden.
Gång- och cykelvägar förbättras
I samband med byggandet av spårvägen förbättras gång- och cykelvägarna och ca 60 miljoner euro används för byggandet. Gånglederna förbättras och stadsmiljön görs trivsammare också för gående.
>Området längs spårvagnslinjen får också cykelparkeringar, vilket gör det lättare att byta från ett trafikmedel till ett annat.
De planerade cykelbanorna är dubbelriktade. Målet är att det ska finnas cykelparkeringar vid varje hållplats. Dessutom är avsikten att ordna andra tjänster vid vissa centrala hållplatser, såsom cykelservice. Närmare information om detta finns i utredningen om cykeltrafiken.
Hållbarhet, grönska, ekologi
Hållbarhet, grönska och ekologi är centrala planeringsprinciper i planeringen av Vandaspåran. Hållbarhet och ekologi innebär inte bara hållbar rörlighet som ökar i och med spårvägen utan också att man skapar tekniska lösningar på ett så miljövänligt sätt som möjligt samt anpassar sig till klimatförändringen bland annat genom hanteringen av dagvatten.
Grönskan omfattar såväl spårvägens omgivning som passagerarupplevelsen. Målet är att värna om den befintliga stadsgrönskan och att utöka den. Spårområdet byggs i första hand så att det har en gräsyta och längs spårvägen planteras sammanhängande trädrader alltid när det är möjligt. Stadsgrönskan kyler till exempel ner mikroklimatet under heta sommardagar så att gatumiljön och spårvagnsresorna känns behagligare.
Värdefulla naturobjekt, ekologiska förbindelser som gör det möjligt för djuren att röra sig mellan olika platser samt rekreationsområden och leder beaktas i den fortsatta planeringen av spårvägen, även om värdefulla naturområden i Vanda huvudsakligen finns någon annanstans än längs spårvägslinjen.
Vi beaktar naturvärden
Längs spårvägslinjen skapas möjligheter till utveckling av den biologiska mångfalden till exempel genom naturliga fördröjningssänkor för dagvatten. Man väljer också ut växter till området längs leden så att de stödjer den biologiska mångfalden, som till exempel växter som är gynnsamma för pollinatörer. Dessutom ser man till att djuren har möjlighet att röra sig långs de ekologiska stamförbindelserna.
Tillgänglighet
Olika trafikanter och tillgänglighet beaktas också i gatuplaneringen. Hållplatsmiljöer planeras i regel enligt tillgänglighetens specialnivå. Detta innebär att till exempel för synskadade och personer som rör sig med rullstol är övergångsställen och hållplatser tillgänglighetsanpassade med hjälp av signalränder och -stensättningar.
Tillgänglighetsplaneringen underlättar och betjänar också t.ex. personer med barnvagn och rullator eftersom hållplatsen och spårvagnen ligger på samma nivå. Signalränderna hjälper alla att hitta till mittdörren.
Hur skulle Vandaspåran påverka vardagen?
Titta på videon!
En del av trafiken i huvudstadsregionen
Vandaspåran kompletterar huvudstadsregionens spårnätverk och skapar fler kollektivtrafikförbindelser i hela regionen.
Vandaspåran är en viktig ny förbindelse till Helsingfors-Vanda flygplats. Spårvägen erbjuder en smidig omstigningsmöjlighet från flygplatsen till stambanan i Dickursby och vidare till Mellungsbacka metrostation. För spårvägen har man planerat omstigningsförbindelser till regionala busslinjer vid Tusbyleden, Borgåleden och Lahtisleden.
Vandaspåran kommer i sinom tid att bilda en del av huvudstadsregionens spårtrafiknät. I framtiden kan den ansluta till snabbspårvägen mellan Vik och Malm och i väster kan förbindelsen få en förlängning genom västra Vanda.
Vandaspåran blir en del av HRT:s regiontrafik. Av den här anledningen kommer spårvagnarna att vara gröna i likhet med vagnarna på snabbspårvagnslinje 15 i Helsingfors och i Esbo.
Varför räcker det inte med buss? I och med att stadens invånarantal ökar blir bussarnas transportkapacitet snabbt full. I framtiden ersätter en spårvagn tre bussturer.
Det är bekvämt och enkelt att resa med snabbspårvagn
Snabbspårvägen planeras som ett så trivsamt, enkelt och tillförlitligt färdsätt som möjligt. Att resa med spårvagn upplevs i allmänhet som mycket bekvämare än att åka buss.
Snabbspårvägen är också en miljövänlig lösning och tack vare en god spårförbindelse minskar behovet av att använda egen bil. Vanda har förbundit sig till att vara klimatneutralt senast år 2030 och för sin del bidrar spårvägen till att uppnå detta mål.
Snabba resor på snabbspårvägen
Snabbspårvägen är snabbare än stadsspårvägen. Vandaspårans topphastighet är 70 kilometer i timmen och medelhastighet 22 kilometer i timmen. Man räknar ut medelhastigheten genom att dividera sträckans längd med den tid som används för att köra sträckan inklusive stopp.
Den faktiska färdhastigheten varierar alltid beroende på linjeavsnittet; mellan centrumområdena kan man köra närmare topphastigheten än inom dem. Vandaspåran färdas nästan dubbelt så fort som Helsingfors stadsspårvagnar, eftersom deras medelhastighet bara är 14 kilometer i timmen.
Längs nästan hela sträckan använder Vandaspåran körfält som är separerade från den övriga trafiken. Tack vare detta är trafiken punktlig också under rusningstid och spårvagnen fastnar inte i den övriga trafiken. Det finns också färre hållplatser och de ligger inte lika tätt jämfört med stadsspårvagnarnas hållplatser för att resan ska gå snabbare. I detta avseende liknar snabbspårvagnen mer ett metrotåg eller ett närtåg än en stadsspårvagn.
Eftersom Vandaspåran är en snabbspårväg är spårvägslinjen också rakare och den har inte lika skarpa kurvor som stadsspårvägen. Detta gör att resan är jämnare, behagligare och snabbare. Vid trafikljus har spårvagnen fördelen att behöva stanna så lite som möjligt mellan hållplatserna.
Rymliga och tillgängliga vagnar
Huvudstadsregionen har som mål att i framtiden skapa ett spårvägsnätverk där samma vagnar kan köras överallt. Vandaspårans materiel och därmed principerna för planeringen av spårvägen motsvarar regionens första snabbspårväg, dvs. linje 15.
Spårvidden är en meter, som i spårnätet i Helsingfors. Vagnens planerade bredd är 2,4 meter och längd 34 meter. På så sätt kan man vid behov använda de nuvarande depåerna i Helsingfors för service av vagnarna.
Vandaspåran blir en del av huvudstadsregionens kollektivtrafik och dess färger kommer att följa HRT:s färger. Snabbspårvagnarna blir gröna och de har silverfärgat frontparti.
Vandas snabbspårvagnar är rymliga och de har gott om platser, och de rymmer 174 passagerare åt gången. Det motsvarar passagerarmängden i ca två bussar.
Vagnarna kan också förlängas så att de är 45 meter långa om passagerarmängderna ökar. Då rymmer den tre busslaster passagerare.
Vandaspårans vagnar kan köras i två riktningar, vilket innebär att de inte behöver vändslingor i slutet av linjen som stadsspårvagnarna. Av denna anledning har vagnarna också dörrar på båda sidorna.
Dessutom ligger vagnens golv i nivå med hållplatserna så det är lätt och hinderfritt att kliva på också med rullstol eller barnvagn. Man kan inte ta med sig cykel i spårvagnen.
Tidsplan
Målet är att byggandet av spårvägen inleds år 2025 och trafiken inleds enligt planen år 2029.
Kostnader
Vandaspåran är en lönsam investering för staden och stadsborna. På lång sikt beräknas de fördelar som spårvägen medför uppväga kostnaderna. Fördelar uppstår bland annat genom nya investeringar, arbetsplatser och bostäder längs linjen samt fastigheternas värdestegring.
Närmare om de ekonomiska verkningarna kan du läsa på spårvägens sidor om inkomster och utgifter (bara på finska).
Kostnaderna för byggandet av Vandaspåran har beräknats uppgå till 606 miljoner euro. Genom Helsingforsregionens MBT-samarbete är statens andel av dem 30 procent, dvs. 177 miljoner euro. Dessutom ansvarar Helsingfors stad för sitt eget spåravsnitt vars kostnader har beräknats till 15 miljoner euro. Vandas andel av kostnaderna hamnar på 414 miljoner euro.
Kontaktinformation och organisation
Spårvagnsteamet ansvarar för hur arbetet fortlöper i praktiken och åtgärderna.