Vantaan ratikkavarikon asemakaavan muutos eteni
Vantaan ratikan varikko on tarkoitus sijoittaa Kehä III:n ja Länsimäentien risteysalueen läheisyyteen rakentamattomalle tontille. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi varikkotontin asemakaavaehdotuksen kokouksessaan 11.2.2025.
Havainnekuva varikkoalueesta. Kuva: Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne.
Alueelle voi sijoittaa ratikkavarikon sekä raitiovaunu korjaamo- ja huoltotilat sekä niihin liittyvää toimisto- ja sosiaalitiloja yhteensä 20 000 kerrosneliömetriä.
Varikkoalueen tieyhteydet tulevat Länsimäentieltä korttelin keskeltä sekä korttelin eteläpuolelta.
Korttelin reunoilla on alueita, joilla puustoa tulee hoitaa elinvoimaisena ja tarvittaessa uudistaa siten, että maasto säilyy entisen näköisenä. Länsimäentien puoleiselle reunalle on osoitettu säilytettäviä puita. Korttelialueen eteläosa on tärkeää vedenhankintaan soveltuvaa pohjavesialuetta, jonka suojelusta kaava antaa erikseen määräyksiä.
Kierrätettyjä rakennusmateriaaleja ja uusiutuvaa energiaa
Kaavamääräysten mukaan rakennuksista tulee mahdollisimman energiatehokkaita ja hiilijalanjäljeltään pieniä. Alueella tulisi käyttää vähäpäästöisiä materiaaleja kuten kierrätettyjä rakennusosia ja uusiomateriaaleja sekä betonirakenteissa vähähiilistä betonia.
Varikolla hyödynnetään ja tuotetaan uusiutuvaa energiaa, ja esimerkiksi varikkorakennuksen katolle varaudutaan aurinkopaneeleiden asentamiseen. Noin kolmannes kattopinta-alasta tulisi rakentaa kasvikattoina.
Varikon toteuttaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, ja kaavoitus perustuu varikon hankesuunnitelmaan. Varikko tulee olemaan toiminnassa Vantaan ratikan liikennöinnin alkaessa suunnitelman mukaan vuonna 2029.
Asemakaavaehdotusta on täydennetty edellisen käsittelyn jälkeen luontotyyppiselvityksellä vuonna 2024.
Tutustu kaava-aineistoihin verkkosivuilla
Katso kaupunkiympäristölautakunnan 11.2.2025 kokouksen päätökset