Ratikan rakentaminen lähestyy – maaperätutkimukset alkavat Tikkurilan asemalla
Vantaan ratikan allianssi valmistautuu aloittamaan rakentamistöitä tänä vuonna. Tästä syystä hanke tekee maaperätutkimuksia Tikkurilan juna-asemalla tiistaista 11.2 alkaen. Melua aiheuttavia töitä joudutaan tekemään yöaikaan, jolloin junat eivät kulje.
Havainnekuvassa maanalaisen ratikkapysäkin sisäänkäyntejä Tikkurilan asemalaitureilla.
Asemalla voidaan työskennellä vain silloin, kun junat eivät kulje. Tämän vuoksi maaperätutkijat joutuvat valitettavasti tekemään melua aiheuttavia töitä yöaikaan.
Melua aiheuttavien töiden ajankohdat:
11.–14.2. kello 0.50–4.50
18.–24.2. kello 1.20–5.00.
Maaperätutkimuksia tehdään laitureilla useammalla kairavaunulla.
– Laitureiden läpi porattavien kairausreikien avulla pystymme määrittelemään kalliosyvyyden maanpinnasta. Lisäksi asennamme pohjaveden tarkkailuputkia sekä otamme maaperänäytteitä, kertoo projektipäällikkö Miika Kotovuo Vantaan ratikka -allianssista.
– Viikolla 9 tai 10 teemme muutaman päivän ajan kairaustöitä päiväsaikaan Väritehtaankadun lähellä pysäköintialueen ja Santaradan välimaastossa.
Maaperätutkimukset jatkuvat ratikan reitin varrella syksyyn 2025 saakka ja niitä tehdään koko matkalla. Lisätutkimuksia tehdään mahdollisesti myöhemminkin.
Maaperätutkimusten avulla selvitetään esimerkiksi, miten raiteet ja kadut tulee perustaa, tarvitaanko paalutusta vai riittääkö joku muu ratkaisu.