Kaadetun puun tilalle istutetaan uusi puu eli kuinka hyvittää ratikan rakentamisen haitat luonnolle
Vantaan ratikan rakentaminen on käynnistymässä vuonna 2025. Vaikka ratikkalinja kulkee pääasiassa nykyisillä katualueilla, aiheutuu rakentamisesta väistämättä luontohaittoja. Niitä hyvitetään vastaavasti vahvistamalla luonnon monimuotoisuutta muualla. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi, että kaadettu katupuu korvataan istuttamalla uusi puu toisaalle Vantaalla.
Sara Korkeamäki suunnittelee työkseen, kuinka ratikan rakentamisen haittoja luonnolle voidaan hyvittää.
Luontoarvojen ennallistamista Vantaan ratikkahankkeessa edistää maisema-arkkitehti Sara Korkeamäki. Hänen tehtävänään on selvittää, missä luontohaittoja syntyy ja miten niitä hyvitetään toisaalla.
Käytännössä rakentamisen haitta korvataan vahvistamalla luonnon monimuotoisuutta esimerkiksi ennallistamis- ja hoitotoimenpiteillä valituilla luontoalueilla Vantaalla.
Luontohaittojen hyvittämistä tarkastellaan kolmella eri tasolla:
- metsäisten alueiden
- kaupungin nykyisten viheralueiden
- yksittäisten katupuiden osalta.
Uusi puu kaadetun puun tilalle
Sara kertoo, että kaadettujen katu- ja puistopuiden tilalle istutetaan uusia puita vähintään samassa suhteessa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhden kaadetun puun tilalle istutetaan ainakin yksi uusi puu.
– Luontohaittojen hyvittäminen ja erityisesti ekologinen kompensaatio ovat vielä varsin uusia asioita Suomessa, eikä kovin vakiintuneita käytänteitä ole ehtinyt muotoutua. Vantaan ratikkahankkeessa selvitämme, miten vasta julkaistuja kriteeristöjä pystytään soveltamaan isossa rakennushankkeessa.
– On hienoa olla mukana kaupungin asiantuntijoiden ohjaamana tekemässä tällaista pioneerityötä. Ratikkahankkeen kokemuksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muissa kaupungin hankkeissa.
Siltaniitty Itä-Hakkilassa on ensimmäinen ekologisen kompensaation kohde
Vantaan ratikan luontohaittojen hyvittäminen on osa toimia, joilla kaupunki tähtää luontopositiivisuuteen vuodesta 2030 alkaen. Ekologista kompensaatiota pilotoidaan Vantaalla parhaillaan Siltaniityssä Itä-Hakkilassa ja nyt ratikan luontohaittojen hyvittäminen on sille jatkoa.
Ekologinen kompensaatio tullaan ottamaan vaiheittain käyttöön kaikissa kaupungin kaavahankkeissa, joista aiheutuu luontohaittaa. Vantaa onkin ensimmäisenä kaupunkina Suomessa toteuttamassa ekologista kompensaatiota.