Valtion rahoitusosuus Vantaan ratikalle varmistunut – Helsingin seudun MAL-sopimus allekirjoitettiin

Uutinen

Valtion ja pääkaupunkiseudun kuntien välisten MAL-neuvottelujen tulos vahvistettiin allekirjoituksin 13. joulukuuta 2024. Valtio rahoittaa Vantaan ratikan rakentamiskustannuksista 30 prosenttia, joka oli valtuuston edellytys ratikan rakentamiselle. Valtion rahoitusosuus koostuu suorasta valtion rahoituksesta sekä valtion maanluovutuksesta Vantaalle.

Havainnekuvassa on kävelijöitä ja pyöräilijä katumaisemassa.

Havainnekuvassa katunäkymää Vaaralassa ratikan valmistumisen jälkeen. Kuva: WSP.

Sopimuksen allekirjoitti Vantaan puolesta kaupunginjohtaja Pekka Timonen. Ratikan rakentaminen pääsee nyt vauhtiin vuonna 2025.

Valtio solmi erilliset maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset (MAL) vuosille 2024–35 myös Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän ja Kuopion kaupunkiseutujen kanssa.

Kun kaupungit pystyvät rakentamaan kestävää tulevaisuutta, siitä hyötyy koko Suomi, korosti pääministeri Petteri Orpo valtioneuvoston tiedotteessa.

Helsingin seudun liikenne kuntayhtymän vs. toimitusjohtaja Vesa Silfver painotti Vantaan ratikan merkitystä koko pääkaupunkiseudulle.

– Helsingin seudun kestävän kasvun ja vetovoiman varmistamiseksi on erittäin tärkeää, että valtio panostaa pitkäjänteisesti seudun kestävän liikennejärjestelmän kehittämiseen. Onkin hienoa, että pitkään valmisteltu seudun ykköshanke Vantaan raitiotie pääsee nyt pikaisesti käyntiin, Silfver jatkoi.

Vähintään 1 650 uutta asuntoa vuodessa Vantaalle

Valtion talouspoliittinen ministeriövaliokunta puolsi MAL-sopimusten linjauksia syyskuussa 2024. Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi pääkaupunkiseudun sopimuksen lokakuussa.

Neuvotteluissa Vantaan edustajana toiminut apulaiskaupunginjohtaja Tero Anttila totesi syyskuussa, että uutinen oli Vantaalle erinomainen.

Tämä on tärkeä askel eteenpäin Vantaan ratikalle ja koko seudun joukkoliikenteelle. Neuvottelutulos on johdonmukainen, sillä valtio osallistui hankkeen kustannuksiin myös suunnitteluvaiheessa. Vantaan ratikka on ollut mukana seudun MAL-suunnitelmassa vuodesta 2019 lähtien. Kun valtio rahoittaa ratikkaa, Vantaa puolestaan sitoutuu noin 1 650 asunnon tuotantoon vuodessa. Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on kasvattaa määrä 2 720 asuntoon vuodessa, 

Valtion maanluovutuksen ansiosta Vantaan kaupunki pystyy kaavoittamaan uutta asuinrakentamista erinomaiselle paikalle Tikkurilan keskustan tuntumaan. Neuvottelutulos edesauttaa Vantaan asuntorakentamisen tavoitteiden saavuttamista. Pääradan kunnostukselle keskeinen huoltoraide on mahdollista sijoittaa uuteen paikkaan, missä se palvelee edelleen pääradan huoltotöitä.

Anttilan mukaan ratikan rakentaminen mahdollistaa kaupungille kokonaan uuden kasvusuunnan tuleviksi vuosikymmeniksi. Ratikan reitin varrelle tavoitellaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä.

Vantaan suurin investointi  

Vantaan ratikan rakentamisen allianssihankinnan arvo on noin 660 miljoonaa euroa, josta Vantaan kaupungin osuus on noin 591 miljoonaa euroa. Valtio rahoittaa Vantaan ratikan rakentamiskustannuksista 30 prosenttia eli yhteensä noin 177 miljoonaa euroa, joka on valtuuston edellytys ratikan rakentamiselle. Valtion rahoitusosuus koostuu suorasta valtion rahoituksesta sekä valtion maanluovutuksesta Vantaalle. Ratikkalinjan Helsingin puolelle ulottuvan osuuden kustannukset ovat arviolta 15 miljoonaa euroa. Lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) toteuttaa reitin varrelle vesihuoltoa noin 57 miljoonalla eurolla.

Kiskojen lisäksi ratikkahankkeen yhteydessä uusitaan katualue kokonaisuudessaan. Kadunrakenteet ja liikennejärjestelyt sekä kävely- ja pyöräväylät uudistuvat. Samalla tehdään maanalaisten vesihuollon ja muiden putki- ja kaapelilinjojen perusparannusta.

Ratikan investoinnin arvioidaan tuovan muun muassa merkittäviä maanmyynti- ja vuokraustuloja, joiden arvioidaan kattavan rakentamiskustannukset pitkällä aikavälillä. Lisäksi ratikasta saadaan uusien asukkaiden ja työpaikkojen tuomia verotuloja, joita käytetään kasvavan kaupungin palveluihin. Uusien asukkaiden ja työpaikkojen myötä saatavien verotulojen arvioidaan kattavan niistä aiheutuvat kasvavat palvelumenot.

Ratikka kulkee Mellunmäestä lentoasemalle

Vantaan ratikka on 19 kilometrin pituinen poikittainen raideyhteys, joka kulkee Helsingin puolelta Mellunmäen metroasemalta ja etenee Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Reitti mukailee Vantaan käytetyintä runkobussilinjaa 570 ja ratikkareitti rakennetaan pääosin olemassa olevalle katuverkolle.  

Ratikka on Vantaalle merkittävä kaupunkikehityshanke, sillä se tuo kaupungin itäiset osat raideliikenteen piiriin ja sujuvoittaa reitin varren kaupunkikeskusten sisäistä liikkumista ja tukee niiden täydennysrakentamista. Reitin varrelle tavoitellaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä.

Mikä MAL-sopimus?

Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimukset ovat sopimuksia, jotka valtio solmii Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Jyväskylän, Kuopion ja Lahden kaupunkiseutujen kanssa. Sopimukset tukevat Suomen suurimpien kaupunkiseutujen kasvua ja kehitystä. Niissä määritellään valtion ja kaupunkiseutujen yhteiset tavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet lähivuosien asuntotuotannolle sekä kestävän yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämiselle. Helsingin seutu, Vantaa mukaan lukien, on solminut MAL-sopimuksia valtion kanssa vuodesta 2011 lähtien. 

Uutiseen on 13.12.2024 päivitetty tiedot sopimuksen allekirjoituksesta ja sen yhteydessä annetuista kommenteista sekä lisätty linkki valtioneuvoston tiedotteeseen.

Avainsanat

Ratikka